„Rodina s podporou Aufori nabývá na své autonomii“, hodnotí po roce a půl výsledky spolupráce sociální pracovnice OSPODu

Mgr. Nela Henclová, vedoucí programu na Hradecku, Vendula Bubelová, DiS., vedoucí programu na Náchodsku a Jaroměřsku
S rodinou jsme se potkali na jaře roku 2017. Kontakt nám zprostředkovala pracovnice sociálně právní ochrany dětí. V rodině žije celkem 6 nezletilých dětí, 2 chlapci a 4 dívky ve věku od 2 do 17 let.
Rodina si prošla několika azylovými domy a děti několika školami, než se usadili v Hradci Králové. Zde se jim podařilo získat nájemní byt, který byl ale velmi drahý a rodiče každý měsíc řešili, zda budou mít dost peněz na zaplacení nájmu. Navíc je trápily vysoké dluhy. Děti měly ve škole velké absence, které přesahovaly i 200 hodin.
 
Rodina začala využívat hned několika aktivit programu „Učí (se) celá rodina,“ ve kterém ohroženým rodinám pomáháme překonávat problémy s péčí o děti a domácnost, výchovou a hospodařením. 
Sociální pracovnice Aufori s rodinou řešila především nejisté bydlení a zajištění financí. Společně s rodinou domluvila základní pravidla, aby děti neměly zbytečné absence a prospívaly ve škole. Do spolupráce byl zapojen pedagog, který do rodiny začal jednou týdně docházet, aby pomáhal s domácí přípravou do školy. Schůzek se vždy účastnil alespoň jeden z rodičů. Společně s rodinou pracovníci navázali kontakt se školou a celou dobu rodiče podporovali, aby s učiteli pravidelně komunikovali.
Sociální pracovnice si s pedagogem po čase všimli, že 10letý Péťamá v rodině mezi svými sestrami nejméně pozornosti. Možná právě proto začal mít hlavně ve škole závažnější kázeňské problémy. Pracovníci Aufori mu proto doporučili dětskou skupinu „učíme se učit“, v rámci které pedagožka jednou týdně pracuje s malou skupinkou dětí a hravým zábavným způsobem rozvíjí jejich poznávací i sociální dovednosti. Pro Péťu skupina začala plnit i funkci volnočasového kroužku, který by mu rodiče nemohli jinak zaplatit. 
Za rok a půl spolupráce udělali děti i rodiče velký pokrok. Všem dětem se zlepšily známky (některé dokonce o dva stupně), nejstarší dcera Natálie* se dostala na střední školu. Péťa* přestal ve škole krást a funguje ve škole bez problémů. Dětem se ve škole snížily absence na minimum. Pokud děti do školy nejdou, rodiče je omlouvají. Rodina udělala i změny ve způsobu trávení společného volného času. Snaží se využívat dostupné nabídky volnočasových aktivit a pravidelně se účastní i akcí, které pořádá naše organizace.
Sociální pracovnice oddělení sociálně právní ochrany dětí ke spolupráci řekla:
„Rodina se od počátku stavěla ke spolupráci aktivně a díky profesionálnímu přístupu pracovníků Aufori se s rodinou povedl navázat dobrý spolupracující vztah. Rodina sama si již dokáže říct o pomoc a podporu v záležitostech, které není schopna řešit. Rodina za podpory neziskové organizace nabývá na své autonomii a do budoucna je možné uvažovat o zrušení soudního dohledu nad péčí o nezletilé děti.“