Příběhy z praxe

„…prosím, vrať se mi má poslední naděje!“

Bc. Bára Kvačková, Mgr. Šárka Jirásková
Příběhy z praxe

K Marušce jsem začala docházet v srpnu roku 2022 jako pedagogický pracovník. Tehdy mě kolegyně, která mě v práci zaučovala, seznámila se situací v rodině. Sdělila mi, co aktuálně v rodině řeší a čím vším si matka s dětmi prošla stran domácího násilí. Nedokázala jsem si představit, co vše musela zvládnout matka, natož pak její tři malé děti.

 

Maruška je nejstarší ze tří sester, tehdy 11letá dívka potřebovala pomoci hlavně s prospěchem ve škole, který však nebyl nijak významně špatný. Po několika setkáních jsem zjistila, že Maruška je velmi chytrá a zvídavá dívka, která potřebuje spíše správně nasměrovat. Po navázání vztahu s rodinou se mi čas od času rozkrývaly různé střípky z období, na které by všechny nejraději zapomněly. I přesto všechno rodina nešetřila úsměvy a dobrou náladou, při doučování jsme zažívaly spoustu legrace. 

Uplynula nějaká doba a jindy výřečnou a veselou Marušku jsem začala vídat sklíčenou, uplakanou, bez energie. Mnohdy jsem byla svědkem vypjatých dohad, maminka mi často telefonovala, že si neví rady. Maruška začala mít problémy s dosud nejlepší kamarádkou, s kolektivem ve třídě, nechtěla chodit do školy ani ven. Problémy se stupňovaly, situaci řešila také škola, dokonce policie. Ta sebevědomá a milá dívka se stala obětí šikany. Nerozuměla tomu proč, chtěla mít jen od všech a všeho klid, nejlépe jí bylo doma, v soukromí svého pokoje. 

Maruška se dostala do kolotoče, kdy nevěděla, komu vlastně může věřit a jestli vůbec někdo věří jí. A tak začala psát.

Začala se vypisovat ze všech svých trápení a bolístek, kterými si za tak krátký čas už stihla v životě projít. Když mi některé své texty při doučování ukázala, doslova mi jimi vyrazila dech. Maminka o nich doposud neměla tušení. Napadlo mě, že by byla veliká škoda, aby si je psala jen tak do šuplíku a kdyby s tím souhlasila, ukázala bych texty dál. 

A Maruška souhlasila…

Příběh Marušky je jedním z mnoha, který nás přesvědčuje o tom, že naše práce má smysl. Možná si ne vždy děti hned zlepší školní docházku nebo školní prospěch. Ale protože naši pedagogové pracují s dětmi individuálně, mají možnost si s nimi povídat a získávat si tak postupně jejich důvěru. Často fungují jako spojka mezi jejich problémy, nenaplněnými potřebami a světem dospělých. Světem, který jim, v případě že o jejich trápení ví, může pomoci. 

V případě Marušky se pedagožce podařilo zprostředkovat jí pomoc terapeutky, která působí v našem novém projektu Trauma bolí i chudé děti. Maruška má nyní možnost své zážitky zpracovávat v bezpečném prostředí s odborníkem. Přejeme si, aby s podporou terapeutky našla v sobě vnitřní zdroje, které jí pomohou bolestivé zkušenosti překonat.

* jméno bylo změněno