Příběhy z praxe

Nora Fridrichová a znesnáze21 pomáhali rodinám samoživitelek i v Královéhradeckém kraji

Mgr. Lenka Matoušková
Příběhy z praxe
Nákupy pro samoživitelky nejsou lék, protože problém chudoby neuzdraví. Jsou podle mě ale jako jemná náplast na bolavé místo, nebo jako injekce, po které se alespoň na čas rychle uleví. Proto jsme v Aufori s nadšením uvítali možnost doporučit do sbírky Nory Fridrichové rodiny samoživitelek, se kterými spolupracujeme v rámci Královéhradeckého kraje. Nákupy v celkové hodnotě 182 000 Kč nakonec doputovaly do 70 potřebných rodin.
 
Jak nyní žijí a co řeší rodiny samoživitelek, přibližuje několik krátkých příkladů z naší praxe:
  • Paní A., matka tří dětí, pracuje na plný úvazek, ale aby rodinu sama uživila, byla zvyklá využívat práci přesčas. Kvůli omezení výroby v době nouzového stavu to nyní nebylo možné. Rodině, která nemá šanci tvořit si velké úspory, náhle nezbývalo dostatek peněz na všechny základní existenční potřeby.
  • Paní D., matka tří dětí, neobdržela tento měsíc výživné od otce, který v důsledku nouzového stavu spojeného s pandemií přišel o zaměstnání. Paní K. má navíc novorozeně a nestihla si včas vyřídit rodičovský příspěvek, ale její náklady se zvýšily. Rodina se ocitla v situaci, kdy neměla dost peněz ani na jídlo.
  • Paní V., matka čtyř dětí, řešila od ledna nové bydlení a ztrátu zaměstnání na částečný úvazek. Ocitla se v situaci, kdy po zaplacení nájemného byla v minusu 700 Kč. Do března jí pomáhali přátelé. Nyní bude žádat o dávky hmotné nouze, na které jí vznikl nárok, ale do doby, než budou vyplaceny, zůstává bez příjmu.
  • Paní K., matka dvou dětí, si běžně přivydělává na brigádách, když jsou její děti ve škole a ve školce. Instituce byly ale kvůli nouzovému stavu uzavřeny a klientka se na brigádu nedostala, tím její příjmy výrazně poklesly. Byla na tom tak špatně, že uvažovala, že si na jídlo pro děti bude muset půjčit od nebankovních společností. Díky nákupu, který obdržela, to však dělat nebude.
V Aufori pomáháme jednotlivcům i rodinám překonávat existenční problémy a usilujeme o to, aby změny, kterých klienti dosahují, byly udržitelné. Přesto pomoc v podobě jednorázového nákupu považujeme za velmi potřebnou a smysluplnou. Zeptala jsem se, jak to vidí naši terénní pracovníci, kteří s takovými rodinami přichází dennodenně do kontaktu...
  • „Každá pomoc, i jednorázová je strašně fajn. Za peníze, které ušetří moje klientka na jídle, může koupit věci, které zrovna potřebuje její syn. Je mu patnáct let a nároky dětí v tomto věku jsou vysoké. Syn mojí klientky rozhodně nemá šanci vyrovnat se některým svým vrstevníkům, ale klientka se snaží o to, aby se cítil mezi nimi co nejlépe.“
  • „Jednorázový nákup mojí klientce pomůže v tom, že peníze, které by použila na nákup běžných potravin, použije na zaplacení části nájemného.“
  • „Moje klientky, matky samoživitelky, se nyní dostaly do finančních potíží. Aby zvládly zaplatit nájem, jídlo, školku a další potřeby, musejí mít brigády. Často i několik různých brigád. O ty však v době nouzového stavu dost často přišly. Během roku některým z nich výrazně pomáhají lidé z jejich okolí, nyní to však nebylo možné, protože současné potíže dopadly i na ně. Nákup, který obdržely, je tak velkou pomocí. Nemusejí si půjčovat u nebankovních společností nebo od známých. Nevznikají jim tedy dluhy, které by poté musely hradit a které by je pravděpodobně dostaly do začarovaného kruhu. Za poskytnutý nákup byly moc vděčné a opakovaně děkovaly. Mají zajištěné potraviny pro sebe a své děti, což je základ. Všechno ostatní spolu nyní můžeme řešit dál a s větším klidem.“
Sbírku na nákup pro rodiny samoživitelek spustila Nora Fridrichová ve spolupráci s iniciativou znesnáze21, která umožňuje lidem v těžké životní situaci založit sbírku velmi rychle a z pohodlí domova, a podnikatelem Tomášem Čuprem, který jí dal 50% slevu na nákupy trvanlivých potravin Suchý rohlík, a umožnil tak zdvojnásobit výši nákupu pro jednotlivé rodiny.
 
Děkujeme!