Konec školního roku a prázdniny v Aufori

Mgr. Lenka Matoušková
Hradec Králové, 12. 7. 2014 – konec školního roku a rozjeté prázdniny neznamenají pro účastníky projektu „Učí se celá rodina“ zahálku

Projekt „Učí (se) celá rodina“ je neodmyslitelně spjat s povinnou školní docházkou. Možná Vás proto napadá, zda o školních prázdninách v Aufori pracujeme a pokud ano, co přesně společně s klienty na prázdniny plánujeme.

Konec školního roku byl podle sociální pracovnice, Nikoly Novákové, pro mnoho našich klientů velmi hektický: „Dohánělo se ve škole, co se dalo, a občas to byly nervy pro děti, rodiče i pro nás. Děti se hodně snažily a prázdniny má mnoho z nich opravdu zaslouženě. Na úplném konci školního roku jsme dětem za tuhle jejich snahu rozdali malé dárečky.“

Konec školního roku byl pro nás také příležitostí pro průběžné vyhodnocování naší práce v rodinách. Prospěch je samozřejmě jedním z kritérií tohoto hodnocení. Na tom se shodují jak pedagog projektu, Petr Dostál: Práce se zhodnotila sama právě prospěchem našich klientů. Uspěšnost byla výrazně ovlivněna délkou naší spolupráce. V některých případech jsme měli na vylepšení prospěchu velmi omezený časový prostor.“, tak Nikola Nováková, která práci v rodinách koordinuje: Samozřejmě že úspěch je, pokud se dítěti podaří vytáhnout známky tak, aby nemuselo dělat reparát.“ Oba ale zároveň vnímají, že hodnotit výsledky naší čtyřměsíční práce pouze prostřednictvím školních známek je nedostačivé a zkreslující. „Spolupracujeme s dětmi, které se velmi snažily, ale školní výsledky už dohnat nestihly. Úspěšnost v téhle práci se tedy snažím měřit spíše snahou a pílí jednotlivých dětí a jejich rodičů a také tím, zda děti a rodiče chtějí spolupracovat i nadále,“ uvádí Nikola Nováková. Podobně pro Petra Dostála, je největším úspěchem, že děti chtějí pokračovat v doučování i přes prázdniny.

A to už se dostáváme k tomu, co se v Aufori bude dít o školních prázdninách. V první řadě budeme pokračovat v aktivitě „pomoc s domácí přípravou do školy.“ Svoje plány v zapojených rodinách shrnul Petr Dostál takto: Během prázdnin nebudeme zahálet. Nadále bude pokračovat doučování v několika rodinách. S některými dětmi se budu připravovat k opravným zkouškám na konci prázdnin, s jinými budeme dohánět neosvojenou látku z minulých let.“Výhodou prázdnin je, že nám umožňuje pracovat s dětmi hravěji, propojovat více učení se zábavou a odpočinkem.

Prázdniny v Aufori odstartovaly také novou aktivitu terapeutických motivačních skupin pro děti ve starším školním věku. První skupina proběhla v druhém prázdninovém týdnu. Skupiny budou nadále probíhat každé dva týdny po celé prázdniny s tím, že v nich v novém školním školním roce budeme plynule pokračovat. Skupina v první řadě umožní dětem lépe se vyznat a zvládat svoje pocity a nálady, více poznávat samy sebe a účinněji navazovat vztahy se svými vrstevníky.

Máme radost, že i během prázdnin se ozývá hodně nových zájemců o naše služby, což je věc, která nás také zaměstnává. Nikola Nováková to potvzuje s tím, že „se snažíme vyhovět všem, kteří jsou naší cílovou skupinou, a proto se během prázdnin snažíme s novými zájemci vidět, seznámit, naplánovat spolupráci tak, aby se od září mohlo rozběhnout doučování, které poptávají.“

Prázdniny jsou na samém začátku, čeká nás během nich hodně práce, takže mluvit o novém školním roce se může zdát předčasné. Přesto svoje vyhlídky a plány máme: „V novém školním roce bude rozšířena nabídka služeb pro pedagogy a rodiče. Půjde o nabídku přednášek, diskuzí a besed na zajímavá témata, o kterých budeme včas informovat,“ prozradila Nikola Nováková.

Projekt byl podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Programu na podporu integrace romské komunity v roce 2014, Městem Hradec Králové, Nadačním fondem Albert v rámci grantového programu NADAČNÍ FOND ALBERT DĚTEM 2014 a z programu Obyčejný život Výboru dobré vůle - Nadace Olgy Havlové.