Již dva měsíce se s Aufori učí celé rodiny v Hradci Králové a okolí

Mgr. Lenka Matoušková
Hradec Králové, 12. 5. 2014 – pedagog a sociální pracovnice Aufori, o.p.s., hodnotí, jak se jim daří realizovat projekt „Učí (se) celá rodina“
Projekt „Učí (se) celá rodina“ je realizován od začátku roku 2014 díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Nadačního fondu Albert a Výboru dobré vůle - Nadace Olgy Havlové. Aktivity v rodinách, které jsou náplní tohoto projektu, probíhají od března 2014. Jsou do nich zapojeni kromě sociálních pracovníků také pedagogové a psycholog. Dvou z nich – sociální pracovnice, Bc. Nikoly Novákové, a pedagoga, Mgr. Petra Dostála, jsme se ptali, jak se jim během prvních dvou měsíců přímé práce dařilo navazovat spolupráci s konkrétními rodinami – dětmi i jejich rodiči, co je při této práci překvapilo i potěšilo.
Kolik rodin se během prvních dvou měsíců realizace již do projektu zapojilo?
Do projektu se od zahájení realizace projektu zapojilo 8 rodin. Jde celkem o spolupráci se 14 dětmi a 11 rodiči.
Jak se rodiny do projektu dostávají – jak se stane, že se zapojí?
Velmi dobře se nám zatím osvědčila spolupráce s pracovníky oddělení sociálně právní ochrany dětí v Hradci Králové. Ti se na nás obracejí s žádostmi o spolupráci v rodinách, které mají ve své agendě a o kterých si myslí, že by je naše nabídka služeb mohla oslovit. Pak nám kontakt s takovou rodinou zprostředkují. To je aktuálně nejčastější způsob, jak se rodiny do projektu zapojí. Výhodou podle nás je, že jsou tak služby poskytovány opravdu těm potřebným. Druhý způsob, také poměrně využívaný, je zprostředkování kontaktu přes pracovníky školy, do které děti docházejí. Vhodné rodiny vyhledáváme také sami, to znamená, že terénní pracovníci služby nabízejí rodinám napřímo. Jsme rádi, že máme zapojené i rodiny, které nás oslovili na základě reference od jiné zapojené rodiny.
Odkud rodiny jsou – kde působíte?
Působíme v Hradci Králové a jeho okolí – to znamená v obcích, které jsou spádové pro hradecké oddělení sociálně právní ochrany dětí. Nezaměřujeme se tedy na konkrétní lokality jako většina neziskových organizací, jsme flexibilní - cílíme tam, kde jsou naše služby zapotřebí.
Kterou z nabízených služeb rodiny využívají zatím nejčastěji?
S rodinami nejčastěji spolupracujeme na domácí přípravě do škol, kdy děti pracují v domácím prostředí pod vedením pedagoga za přítomnosti alespoň jednoho z rodičů. Rodičům je mimo jiné vysvětlováno, jak se s dítětem připravovat do školy a vytvořit mu k tomu vhodné podmínky. Současně pedagog konzultuje náplň domácí přípravy s učiteli žáka ze základní školy. Sociální pracovnice zároveň poskytuje rodinám sociální poradenství. V rodinách se totiž velmi často kumulují sociální problémy, jako je nezaměstnanost, dluhy, nevyhovující podmínky k bydlení. Ty způsobují, že rodiče spíše řeší svou aktuální sociální situaci, aby uspokojili základní životní potřeby sebe a svých dětí, a příprava do školy se tak odsouvá do pozadí. Snažíme se tedy o to, aby situace rodiny byla řešena komplexně. Nejde pouze o zlepšení prospěchu dětí.
Co je cílem takového doučování nebo pomoci s domácí přípravou do školy? Jak měříte úspěšnost své práce?
Cílem práce pedagoga je vysvětlit žákovi nezvládnutou učební látku, procvičovat stěžejní tematické bloky vybraných školních předmětů a motivovat žáka i rodiče k pravidelné společné domácí přípravě do školy. Měřítkem úspěšnosti je především zlepšení studijních výsledků, které je často významným motivačním prvkem k další práci dítěte i rodiče. Ke každému klientovi je přistupováno individuálně dle jeho speciálních vzdělávacích potřeb.
Co vás osobně zatím na práci na projektu „Učí (se) celá rodina“ překvapilo? Nebo jde vše podle očekávání?

Mgr. Petr Dostál, pedagog: Setkání s každou novou rodinou je pro mě cennou zkušeností. Překvapilo mě, jak hodně se může lišit rodinné prostředí, ve kterém jsou děti vychovávány. Rozdílná je i úroveň motivace dětí a celých rodin k přípravě do školy. Pokud k tomu přičtu odlišné předpoklady každého dítěte ke vzdělávání, je skutečně nutné náplň společných hodin domácí přípravy každému dítěti individuálně přizpůsobit. Práce pedagoga se tím stává velmi pestrá a náročná.  

Bc. Nikola Nováková, sociální pracovnice: Rodiny velmi často řeší mnoho dalších problémů, které jsou pro ně v danou chvíli podstatnější, než je školní příprava dětí. Proto mě moc těší, když vidím snahu rodičů zabývat se několikrát v týdnu také vzděláváním svých dětí. Životní příběhy rodin, se kterými se setkáváme, jsou mnohdy velmi pestré, často smutné. Setkáváme se s klienty, kteří žijí ve velmi ztížených bytových podmínkách, kdy mít koupelnu pro ně znamená luxusní bydlení. Rodiny, které zažili domácí násilí. Rodiny, které se snaží vyřešit diskriminační chování svého okolí. I proto považuji za úspěch, že rodiny naší službu využívají.

Co byste považovali za největší úspěch tohoto projektu?

Mgr. Petr Dostál, pedagog: Za největší úspěch projektu bych považoval, kdyby si rodiče i děti společně uvědomili důležitost školy v životě každého z nás. A kdyby tyto děti byly schopny předat vzdělání jako důležitou hodnotu v budoucnu také svým dětem. 

Bc. Nikola Nováková, sociální pracovnice: Za další velký úspěch bych považovala, kdyby si učitelé na českých školách uvědomili, že špatné známky ve škole nemusí vždy souviset s nízkým intelektem žáka. Často se totiž setkáváme s tím, že tyto děti jsou velmi bystré, pozorné a zájem učit se je u nich opravdu veliký. Život jim však nepřipravil podmínky stejné, jako mají děti z běžných rodin v České republice. 

Děkujeme pracovníkům Aufori, o.p.s., za rozhovor a přejeme jim, aby jim práce na projektu „Učí (se) celá rodina“ i nadále přinášela radost.

Projekt byl podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Programu na podporu integrace romské komunity v roce 2014, Nadačním fondem Albert v rámci grantového programu NADAČNÍ FOND ALBERT DĚTEM 2014 a z programu Obyčejný život Výboru dobré vůle - Nadace Olgy Havlové.

Sponzoři: