Čtení teď Anetka piluje i díky knížce, kterou sama vyhrála!
Bc. Adéla Poloprudská
Anetka je 11letá dívenka, která žije se svými rodiči v malé obci blízko Hradce Králové. Ráda maluje a počítá. I když ji čtení dělá stále potíže, pravidelně ho trénuje. Je snaživá, postupně se učí, jak si pečlivě plnit svoje školní povinnosti. Ještě před rokem bylo ale všechno jinak.
Zdálo se, že Anetka nároky běžné školy nemůže zvládnout. Rodiče v té době proto dokonce žádali, aby byla Anetka přeřazena na praktickou školu.
Paní učitelky v místní základní škole se ale domnívaly, že Anetka má dostatečné intelektové schopnosti, aby zvládla běžnou základní školu. Během osobního setkání předaly mamince Anetky letáček o vzdělávacím programu obecně prospěšné společnosti Aufori a povzbudily ji, aby se do programu „Učí (se) celá rodina“ zapojili. V tomto programu pomáhají vyškolení pedagogičtí a sociální pracovníci rodinám překonávat problémy s plněním školních povinností, například tím, že jim asistují při domácí přípravě do školy.
Rodiče Anetky nás zanedlouho skutečně kontaktovali, protože jim na školním prospěchu dcery záleželo, a do programu se zapojili. Do rodiny začala pravidelně každý týden dojíždět pedagožka programu. Během prvních návštěv se pedagožka programu zaměřovala především na látku, ve které měla Anetka největší problémy. Jednalo se hlavně o základy trivia, tedy čtení, psaní a počítání. Rodiče sami na pravidelnou přípravu do školy nestačili. Rodina navíc žila v nevyhovujících podmínkách – ve dvou místnostech bez vlastního sociálního zařízení. Na viditelnou změnu k lepšímu si proto všichni museli počkat. Chvílemi byli rodiče i škola k naší snaze už skeptičtí, ale výsledky spolupráce se po několika měsících dostavily.
„S Anetkou jsme pracovaly a pracujeme především na matematice a českém jazyce. Matematika jí jde již velmi dobře a má radost z každého příkladu. V českém jazyce zkoušíme hlavně čtení, a psaní. Anetku doučování baví, je snaživá a motivovaná k plnění školních povinností.“
uvádí pedagožka programu, Bc. Adéla Poloprudská, ve spolupráci s rodinou.
Podstatné je, že změnu zaznamenala i paní učitelka ve škole, která je s pedagožkou programu v pravidelném kontaktu. Rodina zůstává bydlet na stejném místě, ale přestěhovala se alespoň do jiného bytu v domě, který je prostornější a kde mají již plně funkční sociální zařízení. Do doučování se navíc začaly postupně zapojovat i další děti z domu. Momentálně dojíždí pedagožka programu již za čtyřmi dětmi z domu.
Během srpna vyhlásil Nadační fond Albert, který je naším stálým donátorem, výtvarnou soutěž o knížky pohádek od vydavatelství Albatros. Anetka se rozhodla, že namaluje Makovou panenku. Malování jí moc baví, takže to pro ni byla radost a zábava. A podařilo se! Z mnoha obrázků, které se do soutěže zapojily, se ten Anetčin umístil na 2. místě. Anetka teď piluje čtení i díky knížce „Maková panenka a motýl Emanuel“, kterou vyhrála.
Program byl podpořen
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Programu na podporu integrace romské komunity v roce 2016, Nadací AGROFERT v rámci programu "Podpora dětí hendikepovaných mentálně, fyzicky či prostředím, ve kterém vyrůstají 2016", Královéhradeckým krajem, Nadačním fondem Albert v rámci grantového programu NADAČNÍ FOND ALBERT DĚTEM 2016, Lesy ČR a je realizován s PODPOROU MÉSTA HRADEC KRÁLOVÉ.