Jak se nám pracuje v izolaci? Aneb Aufori v době koronové
Mgr. Zuzana Balcarová, pedagožka programu podpory rodiny
V souvislosti s Nařízením Vlády o omezení volného pohybu osob jsme jako organizace museli přistoupit k omezenému provozu. I v této obtížné době se však snažíme našim klientům, tedy rodinám ohroženým chudobou, nadále poskytovat kvalitní, odbornou a potřebnou pomoc.
I když teď přechodně nemůžeme docházet do rodin osobně (což je naše hlavní náplň práce), pro klienty jsme k dispozici na telefonu, e-mailu, na aplikacích Skype i na WhatsApp.
S klienty stále řešíme jejich obtížnou situaci, problémy s bydlením, financemi, výchovou dětí, komunikací se školou, úřady ad. Právě jednání s těmito institucemi je náročné, jelikož úřady jsou nyní převážně zavřené a vše je nutno vykomunikovat telefonicky, což je pro klienty obtížnější, nevědí si v této situaci mnohdy vůbec rady.
Nadále probíhá i doučování. Nyní, když děti nemají pravidelnou školní docházku, stává se ještě důležitějším. Některé rodiny nemají přístup k internetu nebo nemají doma počítač. Předávání úkolů mezi rodiči a školou je v tomto případě velmi náročné. Zde nastupují naši pracovníci, kteří se školami komunikují. Pokud nenajdou společně možnost, jak propojit učitele přímo s klienty, musí učitel poslat úkoly pracovníkovi Aufori, který je doručí rodině, samozřejmě bez přímého osobního kontaktu.
Nadále probíhá i doučování. Nyní, když děti nemají pravidelnou školní docházku, stává se ještě důležitějším. Některé rodiny nemají přístup k internetu nebo nemají doma počítač. Předávání úkolů mezi rodiči a školou je v tomto případě velmi náročné. Zde nastupují naši pracovníci, kteří se školami komunikují. Pokud nenajdou společně možnost, jak propojit učitele přímo s klienty, musí učitel poslat úkoly pracovníkovi Aufori, který je doručí rodině, samozřejmě bez přímého osobního kontaktu.
Pravidelná příprava na přijímací zkoušky na střední školu se nesmí zastavit ani v současných ztížených podmínkách, proto se jedna z takových schůzek tento týden uskutečnila právě přes Skype. Jakub* tuto zkušenost popsal takto:
„No jako lepší než nic, ale face to face je to teda mnohem lepší. Kdy už ta karanténa skončí?“
Zároveň máme více času na týmové porady. Tento čas věnujeme přípravě a plánování dalších konkrétních postupů, které využijeme v následné době u našich klientů. Věnujeme se i hodnocení naší dosavadní práce a výsledkům, kterých jsme u námi podporovaných rodin dosáhli. Současně doháníme i všechnu potřebnou administrativní činnost – databáze klientů, doplňování složek a jiné. Každý den máme týmové porady prostřednictvím konferenčních videohovorů, během kterých vymýšlíme a vylepšujeme postupy, které nám zajistí neustálou pomoc klientům bez osobního kontaktu s nimi.
V Aufori jedeme i nadále jako všude jinde. Svět se nezastavuje, potíže našich klientů se nevytrácí. Držme si tedy palce vše zvládnout co nejrychleji.