Ohlédnutí za realizací projektu na území Stolových hor

Vendula Bubelová, DiS., vedoucí programu Učí (se) celá rodina na Náchodsku
K poslednímu únorovému dni letošního roku jsme ukončili realizaci projektu na území MAS Stolové hory zahájenou v září 2020. Díky finanční podpoře z Operačního programu Zaměstnanost Evropského sociálního fondu jsme tak na Náchodsku mohli bez přerušení pokračovat v poskytování aktivit programu „Učí (se) celá rodina“ a podporovat zapojené rodiny v jejich snaze o kvalitnější život.
Během uplynulých 18 měsíců jsme díky projektu podpořili celkem 31 rodičů a 47 dětí z 25 rodin. Dále bylo také podpořeno dalších 14 osob žijících v těchto rodinách. Jednalo se o prarodiče nezletilých dětí, jejich dospělé sourozence nebo partnery rodičů a zákonných zástupců dětí.
Naše sociální pracovnice v rodinách nejčastěji řešily problémy v oblastech, které se týkaly financí a hospodaření, vzdělávání, trávení volného času, bydlení, výchovy, péče o děti a zdraví. Rodinám zprostředkovávaly materiální či potravinovou pomoc včetně ochranných pomůcek v době koronavirové epidemie.
Pedagožka pomáhala v rodinách především při zlepšování školního prospěchu dětí a zvyšování pravidelnosti v přípravě do školy, asistovala rodičům při kontrole známek a úkolů v elektronických programech jednotlivých škol, vedla rodiče k většímu zapojování do školního života svých dětí či je motivovala k lepší komunikaci se školou. Dále také pomáhala v oblasti volnočasových aktivit, kdy například rodiny informovala o vhodných kroužcích a táborech pro děti nebo prakticky v průběhu schůzek rodiny seznamovala s využíváním vhodných aktivit pro společné trávení volného času. Celkem za období realizace projektu bylo v rámci pedagogické oblasti na území Náchodska podpořeno 25 dětí a jedním z nich byl například i Tomáš*. 
ohlédnutí_MAS_II_-_foto_2_zmenšené
Rodina vstoupila do programu na základě žádosti pracovnice OSPOD. Nezletilý Tomáš bydlel u matky, která nezvládala zajišťovat synovu pravidelnou docházku do školy a péči o jeho zdravotní stav. Kvůli vysoké absenci došlo ke zhoršení Tomášova prospěchu a následně byl svěřen do péče svého otce, který potřeboval naši podporu při komunikaci se synem, celkové péče o něho a zároveň také v oblasti jeho vzdělávání.
Během pravidelné spolupráce rodiny s naší pedagožkou se Tomášův prospěch výrazně zlepšil, a proto byla v září 2021 po vzájemné domluvě spolupráce v rámci pedagogické oblasti ukončena. Díky pomoci s nastavením pravidel v domácnosti a společnému trávení volného času se mezi otcem a Tomášem zlepšila i komunikace. Oba vyhodnotili, že se zlepšil i jejich vztah. Tomáš doma otci pomáhá s domácími pracemi a chce s ním trávit čas. Hlavní cíle, tedy zlepšení prospěchu a zlepšení komunikace včetně nastavení pravidel v domácnosti byly splněny, a proto mohla být spolupráce s rodinou v únoru 2022 ukončena. Když jsme se tatínka Tomáše, zeptali, jak spolupráci hodnotí, napsal nám jednoduše a výstižně:

„Se spoluprací s Aufori jsem byl zcela spokojen.“